ПСИХОЛОГІЧНА
ГОТОВНІСТЬ
ДИТИНИ
ДО ШКОЛИ
Вступ дитини до школи – важлива подія у її житті. Діти по-різному переживають її залежно від психологічної готовності вчитися у школі. Більшість дітей охоче йде до школи. Діти включаються в навчальну діяльність, яка стає провідною в їх житті. Перехід дітей на положення школярів зобов’язує їх вчасно вставати, приходити в школу, дотримуватися правил шкільного життя незалежно від того, хочеться чи не хочеться це робити, виконувати обов’язкові завдання, переборювати труднощі в роботі тощо.
Під психологічною готовністю до шкільного навчання розуміється необхідний і достатній рівень психічного розвитку дитини для освоєння шкільної навчальної програми в умовах навчання в колективі однолітків.
Психологічна готовність до шкільного навчання – це складне утворення, до структури якого входить особистісна, інтелектуальна і соціально-психологічна готовність. Психологічна готовність включає здатність дитини до прийняття нової «соціальної позиції» – положення школяра, здатність управляти своєю поведінкою, своєю розумовою діяльністю, певний світогляд, готовність до оволодіння провідною в молодшому шкільному віці діяльністю – учбовою.
Психологом школи, Якубенко Вікторією, було запропоновано багато методів визначення шкільної зрілості. До таких методик відноситься: бесіда-знайомство; тест копіювання безглуздих складів, тест дозволяє досить швидко з’ясувати, наскільки в дитини сформовані функції, необхідні для школи: уміння виконувати навчальне завдання, навички образотворчої діяльності; тест «Будиночок» (змальовування за зразком). Визначити здатність дитини копіювати складний зразок. Завдання дозволяє виявити вміння дитини орієнтуватися на зразок, точно його копіювати, визначити особливості розвитку довільної уваги, просторового сприйняття, сенсомоторної координації й тонкої моторики руки.
Визначається рівень шкільної зрілості; тест перевірки фонематичного слуху Ю.Гільбуха. Мета: з’ясувати, чи розрізняє дитина на слух близькі за звучанням звуки(з-с, ш-ч, р-л, л-в, тощо). Проба має прогностичне значення (грамотність на письмі); тест «Вербальне мислення; тест Д.Венгера «10 слів» (Перевірка рівня розвитку слухової пам’яті. Дослідження запам’ятовування та слухової пам’яті, а також стійкості уваги та уміння концентруватися); визначення ступеня психосоціальної зрілості (Тестова бесіда для вивчення кругозору дитини).
Саме для того, щоб вчасно запобігти можливих труднощів, необхідне психологічне обстеження готовності дітей до школи за показниками загального психічного розвитку.
Правила для батьків майбутніх першокласників, для полегшення адаптаційного періоду в школі
Зберігайте спокій і впевненість в тому, що все буде добре.
Звичайно, кожна мама чи тато хвилюються за свою дитину, особливо в такий відповідальний момент – перший раз в перший клас. Але пам’ятайте, що саме своїм настроєм і своїми думками, ми формуємо у дитини установку на майбутнє навчання в школі. Тому намагайтесь продемонструвати дитині свою впевненість в тому, що все буде добре, свій спокій і віру в сина/дочку. Ні в якому разі не лякайте дитину школою, стримуйте свої побоювання і острахи. Просто вірте в свою дитину і сприймайте її такою, як вона є.
Формуйте позитивне ставлення до школи і вчителів, але водночас будьте чесними.
Не варто ідеалізувати школу, говорячи, що там буде безмежно весело, цікаво, захоплююче. Слід говорити правду про можливі труднощі, про необхідність слухати вчителя, виконувати інструкції, які інколи не подобаються. Але обов’язково переконуйте дитину в тому, що все буде добре, що вона справиться, зможе знайти те, що їй до душі, знайде друзів і отримає радість від пізнання нового.
Завжди позитивно відзивайтеся про школу і вчителів.
Діти в такому віці все ще дуже залежні від батьківської думки. Вони складають свою думку, своє враження про щось нове (в даному випадку про школу) на основі висловлювань і ставлень батьків. Тому, якщо ви хочете, щоб вчитель став авторитетом для вашого першокласника, ніколи не говоріть поганого про нього при дитині. Це сприятиме гарній поведінці дитини в школі і додасть мотивації до навчання.
Уникайте додаткових стресів і навантажень.
Ніколи не відправляйте дитину одночасно в перший клас і якусь секцію або гурток. Початок навчання у школі і так є серйозним стресом для 6-7-річних дітей. Тому, якщо заняття спортом і музикою здаються вам необхідною частиною виховання вашої дитини, почніть водити її туди за рік до початку навчання або після того, як дитина адаптується. Повноцінний відпочинок на цьому етапі дуже важливий. Тому нехай дитина проводить більше вільного часу на свіжому повітрі, граючись з друзями.
Слідкуйте за режимом дня і повноцінним харчуванням.
Розпорядок дня, який не змінюється, допоможе дитині швидше адаптуватися до нових умов. Якщо ваш першокласник – шестирічка, то бажаний і денний сон хоча б на одну годину. Особливо зверніть увагу на харчування дитини. У її раціоні повинні бути присутніми білки (м’ясо, риба, сир, яйця), молочні продукти, вершкове і рослинне масло, свіжі овочі і фрукти, соки. Організм зараз як ніколи потребує додаткової енергії, адже справитися і пристосуватися до нових умов – досить серйозне завдання.
Будьте особливо уважними до почуттів дитини в перші місяці.
Не пропускайте труднощі, які можливо, виникнуть у дитини. Слухайте сина/дочку, говоріть про школу, про події, про почуття. Намагайтеся разом знаходити шляхи, розповідайте про себе в шкільні роки. Будьте з дитиною більш терплячими і чуйними, щоб вона відчувала спокій і підтримку вдома.
Успіхів вам!
Практичний психолог
Якубенко Вікторія